Pedagogisk analyse som metode for å bedre barns psykosisiale miljø

Flerårig kompetansehevingsprosjekt for alle barnehager, skoler og PPT i Eidsvoll kommune, finansiert av fylket.

Målet er å bedre det psykososiale barnehage- og skolemiljøet for alle barn i Eidsvoll kommune.

Vi lærer å bruke pedagogisk analyse som verktøy. Det er en måte å se på praksisen vår på, finne hverdagssituasjoner som har forbedringspotensiale, gå i oss selv og se på opprettholdende faktorer, finne egnet fagstoff og prøve ut tiltak.

Foreldrene, barna og de ansatte svarer på flere spørreundersøkelser for at vi skal få kartlagt områder vi trenger å jobbe med hos oss. Så etter en periode med dypere analyse og tiltaksutprøving blir det nye spørreundersøkelser for å se om vi har bedret kvaliteten på praksisen vår. Personalet får opplæring i metoden og egnede kompetansepakker fra Senter for praksisrettet utdanning (SePu), Høgskolen i Innlandet.