Måltidene

Måltidene er et av høydepunktene i løpet av dagen. De voksne finner kniver og fjeler, og barna får delta i skrelling og kutting av grønnsaker. Prøvesmaking underveis er viktig, og barna får bruke alle sansene i prosessen. Det dufter så deilig i hele huset når vi lager mat! Vi skaper en god og hyggelig ramme rundt måltidene, der vi serverer variert mat tilberedt av vegetariske og økologiske ingredienser.

mandag         Turdag, ta med drikke og stor niste!

tirsdag          Suppe eller gryte med pasta eller ris

onsdag          Hjemmebakt brød med pålegg

torsdag         Havregrøt med smør, sukker, kanel og rosiner/bær

fredag           Varmrett (vegetarpizza, ris m/grønnsaker, gratinerte grønnsaker, evt salatbuffet o.l.)

Matlaging er en fryd for det lille barnet og appellerer sterkt til alle sansene som er forbundet med fordøyelsen. Barna elsker å delta i forberedelser til måltider, om det er til daglige måltider, til en fast matlagingsdag i uka eller til fester da vi serverer noe godt å spise.

Vi synes også det er viktig at barna blir kjent med de prosesser som ligger bak et godt måltid. Disse prosessene er nærmest forsvunnet ut av våre kjøkken og mat kan lett bli noe fremmedgjort. Det å selv delta i alle forberedelser kan være med på å skape et sunt forhold til ernæring.

Til fruktmåltidet tar alle barna hver dag med seg en frukt, disse vaskes, deles og serveres på et felles fat.

FØDSELSDAGER
Vi feirer fødselsdager i barnehagen, der barna får krone og en liten gave. Vi forteller et fødselsdagseventyr der barnets biografi inngår og koser oss med smoothie. Foreldre leverer en liten biografi til de voksne på forhånd og tar med frukt til smoothie på selve dagen. Dere er hjertelig velkomne til å delta på barnets fødselsdagsfeiring i barnehagen!